Slaapgebrek

Slaapgebrek is killing. Ik vind dat dit iets is waar zeker meer over gesproken mag worden. Ik wil er geen ENORM ding van maken, maar ik wil het ook niet onder stoelen of banken steken. Het heeft namelijk ook impact ook mezelf, mijn gezin én mijn onderneming. Gelukkig heb ik zelf de handvaten om te zorgen dat ik mijn balans snel kan herpakken. Desalniettemin zijn de wallen onder m’n ogen aanwezig hoor!

Waar heeft het impact op?

Ik ben als project een jaar mijn tijd aan het bijhouden. Wij (mijn man en ik én dus ook Sophie) slapen al 6 weken héél slecht. Met het heel slecht bedoel ik soms maar 6 uur. Dit betekent niet dat wij niet maar 6 uur in bed liggen, maar dat we gedurende de nacht een paar keer uit bed moeten naar Sophie. Helaas komt het dus voor dat wij wakker liggen, omdat Sophie is wakker geweest. Mijn slaapgebrek kwam ook duidelijk naar voren in mijn time-tracking. Nu hoort dit er natuurlijk enigszins bij, bij het ouderschap en ik houd geen seconde minder van mijn dochter doordat ze slecht slaapt. MAAR het heeft wel impact op mijn en ons leven.

 

Zoals de titel luidt: “slaapgebrek is killing voor je huwelijk”. Nu kan dit natuurlijk net zo goed een relatie zijn en hoeft er geen sprake te zijn van een huwelijk. We lopen allebei door huis met een kort lontje. Dit betekent dat er af en toe wel wat korte snauwende opmerkingen naar elkaar gemaakt worden. En heel eerlijk, heel raar is dat echt niet. Het zorgt er alleen wel voor dat je écht moeite moet doen voor elkaar om ervoor te zorgen dat je relatie goed blijft.

En waarop nog meer?

Mijn focus ligt veel lager. Ook dit is een logisch gevolg, want ik ben op sommige dagen gewoon bek af. Ik merk ook ik niet altijd even veel zin heb om bepaalde dingen te doen, bijvoorbeeld eten koken, huishouden, mijn tijd bijhouden.

Waar is dan nu mijn balans?

Mijn leven en ook jouw leven verandert soms per half jaar, soms per maand en soms per week. Dit kan door zoveel verschillende dingen komen dat je dit vooraf niet kunt plannen. Ik heb hier wel leren rekening mee houden. Ik heb een bepaalde mindset voor mezelf gecreëerd waardoor ik kan omgaan met deze veranderingen. Mijn mindset begint met bewustwording en een stukje acceptatie. Je hebt namelijk niet op alles invloed en je kunt niet alles veranderen. Door dit stukje acceptatie kan ik het ook loslaten. Verandering is heel normaal en verandering kan bijvoorbeeld ook ontstaan doordat je bedrijf groeit. Ook daarin moet je meebewegen. Dit meebewegen is ook mijn mindset.

 

Mijn dagen zagen er de afgelopen weken heel anders uit dan voor het slaapgebrek. Mijn prioriteiten liggen ook heel anders én ik werk minder, maar wel op gezette dagen. Ik pak meer momenten voor mezelf om tot rust te komen en ik verwacht niet dat ons huis helemaal spic en span is. Het time-tracken heb ik volledig los gelaten totdat het voor mij weer goed voelt. Mijn belangrijkste prioriteiten zijn nu mijn gezin en ikzelf. Mijn bedrijf krijgt op vaste dagen de aandacht en zo hoef ik me daar niet “druk” om te maken op andere dagen.

 

Slaapgebrek heeft dus wel degelijk invloed op je leven en op je balans. Het is aan jezelf om hierin de juiste keuzes te maken, waarbij het ook super belangrijk is dat je kijkt naar de oorzaak. Bij mij is het een kind wat ’s nachts aan het spoken is. Is de oorzaak veel heftiger kunnen je keuzes heel anders liggen. En niet te vergeten: ieder persoon is anders en ieder persoon heeft behoefte aan iets anders.